Posledním plnohodnotným datadiskem pro klasické Tomb Raidery je the Lost Artifact z roku 2000, který nás zavede do krásných lokací, potrápí nás hořením, probodáváním a topením v bažině, a také nám vrátí jednu velmi známou tvář, do které opět ochotně vystřílíme celý zásobník. Pojďme se tedy blíže podívat na The Lost Artifact.
On je ještě jeden?!
Představte si takový typický scénář. Ženete se, abyste stihli uzávěrku, třeba děláte projekt v práci, nebo jen dopisujete článek pro stránky. Možná do sebe hodíte kýbl kafe, možná černého čaje, možná jste vykoupili celý automat energiťáků, ale práce je konečně hotová. Na konci sil se doplazíte k šéfovi a ukážete mu, do čeho jste investovali svůj pot, krev a slzy. A šéf se mile usměje a řekne: "tos udělal moc hezky, jednička s hvězdičkou, ale chybí ti tam celý odstavec."
Tak zhruba takto se asi cítila Lara, když se ihned po skončení příběhu Tomb Raider III dozvěděla, že ty čtyři artefakty, za kterými se honila po celém světě, nejsou všechny. On totiž existuje ještě pátý!
No dobře, možná se Lara necítila, jako kdyby ji čekal přesčas. Možná byla nadšená, motivovaná, zapálená do dalšího dobrodružství poté, co ze sebe smyla zbytky Willardovy krve. Manuál ke hře nám totiž říká, že se po Lařině odchodu z posledního bojiště Tomb Raider III náhle z jeskyně vypotácel znovuzrozeně lidský (?) Willard, hrdelně se zasmál, natáhl k Laře ruku a umřel. Smutné. Ale Lara nemá přízvisko "vykradačka" jen tak pro nic za nic a tak se hezky nad čerstvou mrtvolou sehnula, sebrala jí nabízenou peněženku a začala se jí prohrabovat. Peněz si nevšímala, ale když uviděla složený telegram, zbystřila.
"Pátý artefakt nalezen STOP. Doručení potvrzeno do Vašeho sídla Loch Ness STOP"
Ve zprávě je ještě jedna drobná a zcela nepodstatná informace - o artefaktu ví ještě někdo další. To Laru ale určitě v závěru hry nekousne do šortek. Vydává se tedy proto z Antarktidy přímo do Skotska.
Letem světem
Ze šesti levelů, které nás čekají, se čtyři odehrávají ve Velké Británii. Pokud ale myslíte, že to bude zase samý Londýn, kdepak!
Začínáme v krásné zřícenině ve Skotsku v Lařině klasickém oblečku. Je tam všechno, co by si dobrodružka mohla přát, časované páky, spousta hlídačů, kteří se nebojí uchýlit k násilí, spousta bažin k topení, ožívající sochy psů...a možná přijde i Lochnesska? Highland Fling je dodnes levelem, který si lidé nejčastěji s Lost Artifact spojují, a to nejen proto, že je první. Jeho krásná rozpadlost, neustálý déšť a všudypřítomný břečťan zajišťují jeho nezapomenutelnost.
Když se dostaneme hlouběji do zříceniny, najdeme tam Willardovo doupě. Zde už si nemusíme dělat iluze, že jde o návštěvy památek, celá budova se nás aktivně a vytrvale snaží zabít. Hlavní roli hrají bodáky na stropě, valící se kameny, bodáky na podlaze, padající strop a bodáky na stěnách, co se hýbou. Jo, a taky radioaktivní, ale moc hezky světélkující látka, která z Lary snadno udělá hořící hromádku archeoložství. Za zmínku stojí Willardovy poznámky, které ukazují jak tajemný artefakt, tak i obaly prvních dvou Tomb Raiderů a mechanické návrhy jednoho skotského kryptida. Co je ale pro Laru důležité - artefakt je fuč! Zklamaně se tedy vrací do svého panství a čeká na signál od osudu.
Ten dorazí za pár dní ve formě novinového článku o neočekávané explozi v tunelu u Shakespeare's Cliff. Lara si oblékne outfit z Nevady, zabalí pistole a tradá na vloupačku. Tentokrát se Lara odmítne bavit i mazlit s kýmkoliv, postřílí místní opraváře, ochranku, krysy i pterodaktyly, ukradne čtyřkolku a ač nemá potřebné kvalifikace i povolení, rozhodne se použít masivní vrták, aby si prorazila cestu dál. Stále častěji se objevuje logo s nápisem SLINC. Jako kdyby to bylo S L Inc...kdo by to jen mohl být?!
Někde po cestě se Lara zvládá podruhé převléknout, tentokrát do outfitu z Londýna, který jí zůstane do konce dobrodružství. Světe div se, pod hlubokým tunelem je obrovská podvodní laboratoř se spoustou ponorek, potápěčů a samozřejmě taky nelidskými experimenty. Vzduchu je málo, harpun taky, pořád Laru něco žere...a zase se objevuje ten svítící radioaktivní sliz. Lara ovšem konečně najde i jeho zdroj - pátý artefakt, Hand of Rathmore (Rathmorova ruka, shodou okolností vypadající...jako ruka). Lara se rozhodne ukrást nafukovací člun a opustit mnohonásobné místo činu.
Tíha toho, kolik životů svému hledání artefaktu obětovala, ji konečně dostala do blázince. Nevěříte? Tak se totiž pátý level jmenuje, It's a Madhouse (Je to blázinec)! Jedná se o opuštěnou ZOO na francouzském pobřeží. Opuštěná ale bohužel úplně tak není - opičky, bílí tygři, supi, žádný ze zvířecích obyvatel není před Larou v bezpečí. Probojuje se přes samotnou zoologickou do ptačí voliéry, a kam z ní dál? Do prapodivné díry v zemi, kde se vznáší pán s obrovskou dírou v hrudníku. Shodou okolností velkou jako jistá ruka z meteoritu...
Znesvěcením mrtvoly se dostaneme do levelu číslo šest, Reunion (Shledání). Tady už světélkuje všechno, kolem chodí mutanti, valí se na nás kameny nevídaných velikostí, nacházíme neviditelné plošinky...a za tím vším na nás čeká majitelka SLINC, Sophia Leigh (inc), která zjevně nevodí elektřinu, protože jinak by se z Tomb Raider III nevzpamatovala. Stále má své žezlo, ale tentokrát s námi ani nechce mluvit, rovnou na nás začíná metat výboje energie. Proto si rychle Lara pospíší až na nejvyšší plošinky, kde Sophia začne být konečně zase jednou smrtelná. Po jejím zabití Lara může popadnout Hand of Rathmore, ignorovat levitující mutanty kolem a horkovzdušným balónem uletět za svobodou.
A čím že Lara Sophii zabila?
Zabíjení a léčení
Zdroje se různí a vaše článkospisovatelka se neobtěžovala hledat po levelech všechno, protože i když má jiné zbraně, je chorobně šetřivá s náboji, takže kromě Sophie všechno upistolkovala. Zdá se ale, že alespoň v remasterované edici se dočkáme všech zbraní z Tomb Raider III. Valnou většinu jich navíc najdeme už ve Skotsku. Ta, která je pro nás nejdůležitější, je definitivně harpuna pro její využití v podvodním levelu Sleeping with the Fishes. Jinak také velice doporučuji sebrat v Shakespeare's Cliff raketomet, dodává pádnost vašim argumentům vůči Sophii Leigh.
Secrety jsou stejně jako v Tomb Raider III využitelné předměty, žádní pěkní dráčci nebo mince. Mělo by jich být v každém levelu po třech.
Předměty jinak zůstávají stejné jako v Tomb Raider III, světlice, lékárničky, to vše je stejné a spolehlivé.
Závěrem
The Lost Artifact je krásným zakončením Lařina třetího dobrodružství. Není to jednoduchý datadisk, má méně hádanek, než Golden Mask, ale zato se zapotíte u pastí a hledání cesty dál, lokace jsou skutečně rozlehlé a smrtící (Lařin hořlavý crunch směrem hluboký výkop plný radioaktivního slizu v Shakespeare's Cliff vás bude pronásledovat ještě dlouho), ale všechny jsou zajímavé a neotřelé. Kromě Skotska musím ještě vyzdvihnout voliéru v It's a Madhouse, i ve staré grafice je to skutečně působivé místo.
A to je od nás vše. Děkujeme za přečtení a doufáme, že to slečně Leigh ještě jednou pořádně nandáte!
PS: protože vás máme rádi, přikládáme galerii s porovnáním staré a remasterované grafiky. To se nám ta Lara ale krásně odhranatila, že?