Jak jsme testovali Tomb Raider: Legends

(aneb souboj tří Lar)

 

Tomb Raider Legends je desková hra pro 3-4 hráče, ve které každý hráč v roli jiné verze Lary prozkoumává známé lokace, vypořádává se s nástrahami daného prostředí a snaží se získat artefakt, s kterým pak utíká až do závěrečné lokace. Jedna hra by měla dle výrobce trvat 40 minut, nám zabrala cca 80 minut (počítám druhou hru, kdy už jsme znali pravidla).

Ale teď pěkně zpátky na začátek. Jednoho slunného dne jsme se sešli já (constantine), Arakanga a Potkanka, a rozhodli se tuto deskovku otestovat (protože ji vlastním už přes 3 roky a nikdy nebyla příležitost si ji zahrát - na srazech je nás vždy víc jak 4). 

Následoval výběr Lary. Potkanka rychle shrábla Angel of Darkness Laru. Ari byla hodná a nechala mi Tomb Raider 1 Laru, sama si pak ze zbylých dvou vybrala Underworld Laru. Na ocet zbyla Lara Legendovská. 

Příprava herní plochy je jednoduchá. Umístí se startovní a finální lokace. Poté se náhodně vybere 5 herních lokací a jedna Climax lokace. Žádný z hráčů netuší, co za lokace je čeká, protože jsou otočené lícem dolů. Na poslední 3 lokace se umístí artefakty - jeden skutečný a dvě repliky. Opět ani jedna Lara předem neví, který artefakt je ten pravý, dokud ho nesebere (nevstoupí do lokace jako první).

Hraní probíhá v několika fázích, které asi bude trochu těžké popsat, ale hratelně to pak dává smysl. Každý hráč si předem zvolí 3 akce ze svého balíčku karet, které chce v následujícím kole vykonat. Jedná se například o snížení nebezpečí v současné lokaci, odpočinek (vyléčení), krádež karty od protihráče, nebo přesun do další lokace. Do té ale hráč nesmí vstoupit, dokud je v současné lokaci stále nebezpečí. 

Některé lokace jsou zákeřné a plné pastí. Jindy nemůžete používat nějaké akce, jinak budete penalizováni. Ale jsou i takové lokace, které vám dávají karty navíc. Jednou jsme narazili na prázdnou místnost, kde vůbec nic nebylo, jen jsme prošli dál. Pak jsme ale s Ari narazili na proud z Madubu Gorge, který nás oba strhl do následující lokace. 

Plánování akcí na 3 fáze dopředu je celkem chaotické, protože nevíte, jestli protihráči odstraní nebezpečí a vy budete moci za 2 fáze postoupit do další lokace, nebo ne. Ale v tom spočívá sranda hraní. 

Několikrát se nám stalo, že někdo chtěl přejít do další lokace, ale předchozí hráči neodstranili nebezpečí, nebo ho naopak ještě přidali (koukám na tebe, Ari), takže jsme zbytečně vyplýtvali karty. Jednou jsem zůstal v předchozí lokaci a Ari tam pak hodila past, čímž zvýšila nebezpečí na 2 a já tam zůstal uvězněný na celé další kolo (3 fáze). Měl jsem totiž naplánované jiné akce v nové lokaci a nečekal, že budu muset opět nebezpečí snižovat. 3 fáze jsem tedy úplně promarnil :D 

Cílem hry je získat reálný artefakt a odejít s ním do finální lokace (do finální lokace může vstoupit jen Lara se skutečným artefaktem, čímž hru vyhrává).

Často to tedy vypadalo tak, že se v posledních 2 lokacích Lary tahaly za vlasy, kradly si artefakty, střílely po sobě (když vám někdo krade artefakt, můžete ho místo toho střelit, pokud máte příslušnou kartu), nebo posílaly do předchozích lokací, aby to neměly k cíli moc blízko. 

Hráli jsme dvě hry a v obou se povedlo AoD Laře (Potkance) získat artefakt. Pak na ni ale naběhly další Lary a o artefakt se popraly (a často omylem ukradly repliku artefaktu místo toho skutečného). 

Ve výsledku to ale v obou hrách byla klasická Lara (já), komu se podařilo artefakt ukrást a utéct s ním do cílové lokace, než ji AoD a Underworld Lara dohoní a přeperou. 

Celkově hodnotím hru pozitivně, má zajímavou techniku a fakt mne bavila. Možné akce a boje působí tombraiderovsky, lokace a jejich ilustrace ten pocit krásně doplňují. Občas se hra trochu táhne, zvlášť když spolu ke konci Lary bojují a snaží se snížit riziko v lokaci, ale zároveň ho nesnížit na nulu, protože pak by mohla Lara se skutečným artefaktem utéct do cíle. Za sebe bych ocenil víc karet akcí. Každá Lara má balíček 7 karet, s tím že 3 použije a následující kolo (3 fáze) je použít nemůže. Takže musí strategizovat, ale zároveň se moc strategizovat nedá, protože nevíte, co provedou ostatní Lary. O vtipné situace ale rozhodně nebylo nouze! 

 

A co doplní Ari? 

Ari doplňuje, že jako ve většině her se vydala rozpoutat chaos, a chaos se jí většinově povedl. Plán neměla, ale hra se rozhodla jí dát během jedné hry do ruky třikrát past, takže mohla manipulovat s nebezpečím v různých oblastech, za což se stala Larou ne moc populární.

Hra je rozhodně zajímavá a zábavná. Výběr ze čtyř Lar je hezký nápad, osobně by mi dávalo větší smysl, aby šlo o klasickou, AoD, Legend trilogy a survivor trilogy Lary, ale pokud se nepletu, hra vyšla dříve, než mohla být survivor Lara zakomponovaná. Schopnosti mají Lary naprosto stejné, takže o úspěchu rozhoduje slepé a často velmi tupé štěstí, jaké karty si člověk vytáhne z balíčku. Právě to z ní ale dělá rozkošně chaotickou záležitost.

Plánování akcí ne vždycky vychází, protože když se tři nespolehlivé archeoložky rozhodnou vzájemně se na sebe spolehnout, všechny nakonec smutně stojí v nebezpečné oblasti a čekají, než si budou moct vybrat jiné karty. Karta začínajícího hráče se občas stěhovala tak rychle, že si jí člověk ani nestihl užít, no a když se náhodou stalo, že někdo zlomyslně obrátil pořadí navybíraných akčních karet? Pak skutečně vládl chaos. 

Jedinou nevýhodou, kterou u hry spatřuji, je hrozně dlouhá závěrečná fáze. Dostat se na finální políčko netrvá až tak dlouho, ale pak dochází k nekonečnému přetahování, kradení (“ne, mám kartu Repel, uber si život a nic nedostaneš!), napadání (“Repel!”) a nahazování lana (“sakra, tady nesmím použít Repel!”). Ocenila bych nějakou mechaniku, která by závěr zrychlila a možná i trochu obměnila, protože velká část akčních karet je určená k prozkoumávání a ne úplně k přetahování se o artefakt. Rozhodně souhlasím s constantinem, že by to chtělo větší variaci u akčních karet. 

Jinak ale za sebe taky palec nahoru, hra je to zábavná, TombRaiderovská a správně chaotická, když karetní bohovép ožehnají.

 

 

 

Sdílet: