Všichni milovníci Tomb Raider II, kteří Lařiného pobíhání a zabíjení stále nemají dost, byli jste vyslyšeni! Roku 1999 se Lara dočkala dalšího mini dobrodružství, které se s hrdinkou ani hráčem moc nemazlí. Podívejme se tedy, co nás čeká, a to jak v původní verzi, tak v remasterované.
Již druhý datadisk
Golden Mask se od datadisku k Tomb Raider I, Unfinished Business, celkem výrazně liší. Tam, kde Unfinished Business navazuje přímo na lokace a příběh Tomb Raider I, je Golden Mask úplně odděleným dobrodružstvím. Nejen to, ale také má unikátní textury a prostředí, které je velmi unikátní a zapamatovatelné. Co se týče nepřátel, také jim často byly pozměněné textury, ale model, na který jsou nalepené, se nemění. Možná potkáme i velkého ne úplně kamaráda z Talionu v novém kabátku...
A když už mluvíme o kabátku - Lara vystřídá dva. Bomber jacket známou z Tibetu v Tomb Raider II a klasický outfit v pátém levelu.
Příběh
O co vlastně v Golden Mask jde? Veškeré detaily příběhu se dozvíte v načítací obrazovce - Laru dobrodružství tentokrát zavedlo do Beringova moře na Auletské ostrovy, konkrétně na jeden, co v mapách nenajdete - Melnikovův ostrov. Novinový výstřižek z roku 1945 hlásá, že přichází Studená válka, dochází ke konfliktu o území. Kolem ostrova se stahují jak ruské, tak americké lodě. A co že tam v roce 1945 hledaly? No přeci zlato! A kdyby kopali trochu hlouběji, možná izlatou masku, zachycenou na černobílé fotografii. Posledním dokumentem, který na načítací obrazovce vidíme, je pak hluboký sovětský důl. Lařina cesta je tedy jasná.
Artefakt, o který tentokrát běží, je maska Tornarsuka, důležitého boha z inuitského panteonu (správně Torngarsuk, ve hře je ale prý zmiňovaný jako Tornarsuk, duch, který umožňuje nositeli masky vstát z mrtvých). Tedy alespoň údajně, tuto informaci jsem ve hře nikde nepotkala, ale možná jsem jen slepá, nebo byla v manuálu ke hře.
Takže máme příběh a artefakt. A koho potkáme?
Spojenci a nepřátelé
V prozkoumávání opuštěné sovětské základny nám bude tentokrát bránit skupina žoldnéřů jménem A.V.A.L.A.N.C.H.E. Jsou dobře vyzbrojení (jako jejich předchůdci se stejným modelem, Fiamma Nera, ahem) a mají k dispozici opět ty prokleté sněžné skútry.
Nesmíme samozřejmě zapomenout na zvířata a monstra, čili vlastně všechno, co není A.V.A.L.A.N.C.H.E. Potkáme žraloky, sněžné levharty, dobrmany, vrány, krysy (TOLIK KRYS!), orly a mnoho dalších. Kam se počítají sasquatchové, to si netroufám odhadovat. A samozřejmě nás čeká velký boss, dvojče strážce Talionu, tentokrát nazván strážce Království.
Jenže stejně jako v Tibetu v Tomb Raider II, i zde máme spojence. A ne jen tak ledajaké! Vliv masky oživí duchy inuitských bojovníků, kteří nám přijdou na pomoc s nejedním žoldákem. A až se dostaneme do samotného Království, zjistíme, že nám budou pomáhat jejich živí potomci. Pokud tedy Lara bude mířit opatrně.
Lokace
Úvodem do lokací musím zmínit, že v remasterované verzi jsou naprosto úchvatné. Zlatá řeka vyloženě září, už není jen jedovatě žlutá. Proto několikrát přikládám dva screenshoty pro porovnání.
Celý datadisk nám začíná Lařiným pádem do ledové vody se žralokem a přeletem helikoptéry. Zdá se, že vysazení přímo na základně by bylo pro našeho pilota až moc. Kde jsme se tedy ocitli?
V Golden Mask je dohromady pět levelů. Dva z nich se odehrávají stále na sovětské základně, konkrétně tedy Cold War přímo v ní a Fool's Gold více u vchodu do dolů...dolů, které byly opuštěny ve spěchu, a ne všichni se z nich dostali živí. Pokouší se nás toho zabít mnohem víc, než žoldáci a zvířata - tolik valících se sněhových koulí, to se jen tak nevidí. Sovětská základna je navíc dost rozlehlá, tak se občas Lara i ztratí.
Nejunikátnějším levelem za mne je číslo tři, Furnace of Gods. Láva už je totiž zastaralá, teď se Lara musí popasovat s celou řekou rozteklého zlata. A že to není vždycky jednoduché, vyhnout se hořící smrti. Právě zde ale Lara získá pověstnou zlatou masku. Tím by tedy její dobrodružství mělo končit...ne?
Definitivně ne. Dostáváme se do Kingdom, království, kde začínáme v kleci a právě z té klece a mnoha dalších se pokoušíme dostat. Za zmínku zde stojí zajímavá hádanka s mnoha branami v něčem podobném věznici, fantastické lokace prolínající zlatou řeku a koruny stromů, a taky absolutně pitomé místo, kde jsem se zasekla, než jsem přišla na to, že mám hupnout do neznáma do rohu. Na konci levelu pak Lara čelí strážci království, jehož porážkou datadisk končí.
Ňom!
A nebo stále ne? Pokud jste posbírali všechny secrety (zlaté mince, zlaté cihličky a zlatou lebku v každém z levelů), otevře se vám pátý, bonusový level. Jmenuje se Nightmare in Vegas, noční můra ve Vegas. Buď Lara cestuje do Vegas a něco se velmi, velmi pokazí, a nebo má naše archeoložka divoké sny po tom všem, co během svých dobrodružství viděla. Ale vzhledem k tomu, že ji zde pronásleduje věrný Winston, plus ožije několik již mrtvých zloduchů, bych souhlasila s druhou možností.
Lara v kleci
Lara ve více klecích
Co jde sebrat?
Zbraně se nám postupně vrátí všechny, na které jsme byli zvyklí v Tomb Raider II, pokud vám tedy nevadí rozlehlé levely prohledávat do detailu. Třeba harpunu najdete už v prvním ledovém rybníku, kam šplouchnete v úvodu hry. Pokud byste ale měli naspěch, snadno ji minete.
O secretech jsme se již zmiňovali - místo dráčků máme tři různé zlaté předměty, mince, cihličky a lebky. K tématu lokace to rozhodně sedí, a je moc hezké, že alespoň nějaké zlato se nás nesnaží zabít.
Jako zajímavost uvádíme, že Golden Mask je první z Tomb Raider her, kde byly změněny křížky na lékárničkách z červených na zelené, a to proto, že využití červeného kříže jako symbolu je až na výjimky povolené Ženevskými úmluvami přísně zakázáno.
Pomocníci v akci
Závěrem
Golden Mask je často přehlíženým datadiskem, který ale určitě za zahrání stojí - hlavně teď, když je jeho zkrášlená verze součástí remasterované trilogie! Nenabízí hratelností nic moc nového, ale krásná prostředí, úchvatná vizuální stránka a zajímavý artefakt určitě stojí za to, vyšetřit si těch pár hodin. Třeba se pak Laře bude něco pěkného zdát.
Království