Preview od IGN

Eidos měsíce odkrýval střípky zatím posledního dobrodružství Lary Croft. V Tomb Raider: Underworld se s Larou podíváme po celém světě s cílem najít mytologický artefakt - Thorovo Kladivo. Zcela překvapivě zjišťuje, že zbraň severského Boha Hromu má mnohem více společného s jinými civilizacemi, než se původně předpokládalo, a že jeho síla dokáže zničit celý svět. I když jsem měl už dříve možnost vyzkoušet si jisté sekce tohoto titulu, využil jsem nedávno příležitosti zahrát si PS3 preview verzi hry, abych lépe pochopil příběh a způsob, jakým bude Lara zkoumat hrobky v tomto díle.

Nebudu zmiňovat nic z příběhu, který jsou odhaleny v prvních několika částech hry, které se odehrávají nějaký čas po událostech z Legend; nicméně zmíním, že vývojáři do hry začlenili i krátký trailer, který rekapituluje dění předchozích dílů, aby se i noví hráči rychle dostali do děje příběhu. Samozřejmě je vysvětlení předchozích událostí náročný úkol, ale ne tolik jako explozivní začátek hry, který jsme měli možnost sledovat v Teaser traileru, kde Lařino sídlo vybuchlo. V předcházejících Tomb Raiderech bylo vždy sídlo využito jako výukový level - to zůstává, i když za okolností, kdy Lara musí utéci ze svého hořícího domu.

Zde se hráč seznámí se spoustou základních mechanismů, které bude používat během hry. například pokud stisknete čtvereček, vystřelí se hák, díky kterému může manipulovat se spoustou objektů. Vystřelení háku na dveře vám umožní, abyste je vytrhli z pantů, ale také se díky němu můžete přemisťovat z jednoho místa na druhé. Stisknutí kolečka vám umožní dělat kotouly, abyste se mohli vyhnout útokům. Trojúhelníček je, řekněme, univerzální tlačítko, díky kterému manipulujete s okolím - čili sbíráte předměty ze země, zrychlujete skoky, pokud Lara šplhá po stěnách nebo ručkuje po římsách.
Pokračuje se dalšími ovládacími prvky pro PS3

Nakonec se vám podaří utéct ze sídla a příběh začíná, když se Lara pokusí prozkoumat místo, jehož poloha byla zanechána ve spisech z cest jejího otce. Něco málo jsem již naznačil v přechozích článcích oStředozemíThajsku a Mexiku, ale i tak se objevily jisté skutečnosti, o kterých jsem předtím nevěděl. I když mi bylo známo, že Lara má úplnou svobodu v plavání po prostředí, aniž by se musela obávat, zda-li najde vzduchovou kapsu, netušil jsem, že je schopna udělat kotrmelec, který může být být zrychlen držením tlačítka akce, čímž se Lara pohybuje ve vodě velice rychle (Pozn. zde si nejsem moc jistý správností překladu). Dále jsem nevěděl o množství možností, jež jsou obsaženy v Lařině PDA, které je její nejdůležitější část vybavení. Neobsahuje pouze sonar, který mapuje současné prostředí, ale také jsou v něm uchovány informace o charakterech, které Lara během svého dobrodružství pozná. Také se v něm nachází fotografie, které si hráč pořídí během hry a celý inventář, jež si Lara nese v batůžku.

 

Další funkcí PDA je "Field Assistance". Jedná se o již dříve zmiňovanou "Vyžádanou" pomoc (Pozn. na LC se nachází v článku o Herním nastavení). Tento systém dovoluje hráči zvolit si, jak moc jej chce během prozkoumávání lokací využít. Lara nyní mluví ke hráči, jako by přemýšlela o způsobu, jakým se dostat ze situace, ve které se nachází. Pokud si tuto nápovědu spustíte, zjistíte na co se zaměřit. Pokud se opravdu nemůžete pohnout z místa, můžete využít možnost, kdy vám Lara přesně řekne, co musíte udělat. Sice vám to nepomůžeme vyřešit mnoho hádanek, na které během hry narazíte, ale alespoň vás navede správným směrem.

A to už jsme se dostali k hádankám. Jejich škála je opravdu obrovská a často se skládají z několika prvků, které se nacházejí v různých sekcích jedné lokace. Například v Thajsku potřebuje Lara získat 2 perly (pozn. možná drahokamy, použité slovo má v češtině více významů), aby je mohla vložit do obří sochy Shivy, která je dominantou nádvoří chrámu. Tyto perly jsou uchovány v gigantických podzemních jeskyních, uzamčeny za branami a hlídány Nagou (Pozn. Mytologická polobožská bytost s tváří člověka, avšak s tělem, respektive ocasem, a kápí kolem krku jako indická kobra - zdroj Wikipedia), netopýry a různými pastmi. Když tyto předměty získáte, musíte se vrátit na nádvoří a vložit je do dlaní sochy tak, aby se světlo ze slunečních paprsků odráželo do prostoru. Manipulací s těmito paprsky si nakonec otevřete novou cestu a může pokračovat.

 

Poslední věcí, o které jsem nevěděl, bylo, jaké zbraně s sebou Lara ponese. Samozřejmě má s sebou stále svoje pistolky. Také si budete moci vybrat mezi samopalem, puškou, brokovnicí, uspávací pistolí a harpunou tak, aby to maximálně vyhovovalo pro zneškodnění nepřítele, kterému momentálně čelíte. Například si vyberete harpunu, abyste se zbavili žraloků, ale je mnohem efektivnější použít silnější zbraň, jakou je například brokovnice na odstranění Nágy nebo pušku na zneškodnění tygrů, kteří jsou při boji nesmírně rychlí.

Souboj v Tomb Raider: Underworld je mnohem více než pouhé střílení po nepříteli. Lara nyní může zacílit více nepřátel, pokud střílí z pistolí nebo ze samopalů, dokonce i střílí do různých směrů, aby eliminovala své oponenty. Toto zaměřování je nesmírně efektivní, protože vám umožní mít nepřítele stále na očích, i když uskakujete či děláte kotouly. Navíc můžete cíle měnit, čímž se můžete prvně zbavit bližší hrozby. Již jsem věděl, že úspěšný kop může spustit "adrenalinový výstřel", který může způsobit okamžitou smrt střelou do hlavy. Ale dozvěděl jsem se, že tento akt může být uskutečněn, pouze když je Lara velmi blízko nepříteli a ukazatel adrenalinu je plný. Nicméně hráči nejsou nuceni čekat, než se tento ukazatel naplní. Mohou jej použít kdykoliv, tím zpomalit čas a zvýšit účinnost výstřelu.

 

Samozřejmě by to nebyl Tomb Raider bez relikvií a Lařino PDA uvádí informace o všech předmětech, které Lara nalezne během celého dobrodružství. Tyto artefakty jsou rozděleny do dvou kategorií. Do první kategorie spadají předměty, které bývají schovány ve vázách či dalších rozbitelných objektech. Ve hře se jich objevuje celkem dost a je poměrně jednoduché je získat pokud prozkoumáte všechna prostředí. Druhou skupinou jsou tzv. relikvie, kterou jsou mnohem vzácnější. V každém levelu se nachází pouze jedna, což znamená, že budete muset prozkoumat každou škvíru, abyste ji nalezli. I když si nejsem jistý přesným významem těchto předmětů, jejich sbírání by nemělo odemykat žádné extra materiály jako informace o charakterech či konceptarty prostředí.

Jeff Haynes

 

Zdroj:
www.ign.com

Sdílet: