Shadow of the Tomb Raider je posledním dílem trilogie o počátcích Lary Croft a navazuje tak na díly Tomb Raider (2013) a Rise of the Tomb Raider. Jak se Laře povede tentokrát?
Hru má nově na svědomí tým Eidos Montreal, který zužitkoval své zkušenosti se sociálním hubem z nového Deus Ex a po jeho vzoru vytvořil v Tomb Raideru obrovský otevřený prostor v městečku Paititi. Vývojáři se zaměřili i na další herní aspekty a přinesli zajímavé novinky, které hru obohatí. Pojďme ale pěkně popořadě.
Začátek
Tak jako u většiny her, i v Shadow of the Tomb Raider se na začátku seznámíte s ovládáním hry pomocí krátkého tutorialu. Prostě procházíte jednu lokaci a hra vám říká, jak který pohyb udělat. Není potřeba znát předchozí dva díly, ale s ovládáním i příběhem vám to pomůže.
Příběhově začíná hra rok po událostech Rise of the Tomb Raider. Lara se s Jonahem vydává do mexického městečka Cozumel, kde zrovna probíhají oslavy Dia de los Muertos. Trinity zde totiž provádí vykopávky ve snaze nalézt starodávnou mayskou dýku. V tom se jim Lara samozřejmě snaží zabránit, a tak je první mise jasná - najít vstup do hrobky dřív, než Trinity, a dýku ukrást. Sebráním dýky však Lara nechtěně spustí apokalypsu a celé město je zaplaveno vlnou tsunami.
Dr. Dominguez, vůdce Trinity, Laře řekne, že se věci budou jen zhoršovat, dokud dýku neuloží do speciálního pouzdra, které však musí nejprve najít. Tím začíná hlavní příběh hry. Lara prožívá výčitky, že vše zavinila ona, a myslí si, že jen ona může svět zachránit.
Hratelnost
Hned první věc, které si všimnete, je přítomnost Jonaha. Po úvodní části hry s vámi chodí džunglí a pomáhá s puzzly a překonáváním překážek. Zároveň s Larou dost často vede dialog během chůze, což hru příjemným způsobem oživuje. Dozvíte se něco víc o obou postavách, případně si vyslechnete komentář na okolní architekturu.
Oproti předchozím dílům se můžete těšit na víc (obtížnějších) hádanek, naopak ubylo přestřelek a nucených soubojů. Sem tam na nás někdo zaútočí (ať už člověk, nebo šelma), ale většina nepřátel jde překonat stealthem. Samotný systém plížení je oproti předchozím dílům také vylepšený. Nově se můžete krýt bahnem, schovávat se u porostlých zdí či zabíjet nepřátele z korun stromů.
Díky rozsáhlému nastavení obtížnosti si můžete hru upravit dle svých představ. Nejvíce oceňuji možnost vypnutí označení cesty bílou barvou a Lařiných nápověd při řešení hádanek.
Spousta fanoušků si přála i fotomód, a tak ho jako zajímavé zpestření v menu hry najdete. Krom klasického štelování kamery a filtrů / rámečků můžete Laře měnit obličeje, a své nejlepší screenshoty pak sdílet i v rámci komunity.
Prozkoumávání
Od dob Rise of the Tomb Raider se Lara naučila nové pohyby. Vývojáři se totiž zaměřili především na vertikální pohyb, a tak můžete ještě více lézt po skalách a skalních převisech, nebo naopak slaňovat dolů a pak ve stylu TR: Anniversary běžet po stěně a odskočit do strany. Tyto nové možnosti vás přinutí více přemýšlet, jak se na dané místo dostat.
Nově může Lara prozkoumávat i podvodní lokace. Už žádné plavání těsně pod hladinou, ale poctivé potápění, jak jej známe z klasických dílů. Chybí sice ukazatel dechu, ale věřte, že to poznáte. Spousta zatopených oblastí nabízí místa se vzduchovou bublinou, kde se můžete nadechnout. To však po několika podvodních lokacích velmi omrzí - animace nádechu je pokaždé stejná a pouze vám zbytečně ubírá čas na hraní. Celkově to nadechování působí spíše repetitivně. Pod vodou na vás čekají piraně a murény, kterým při troše nepozornosti obohatíte jídelníček.
Do hrobek se konečně podíváme i v rámci hlavního příběhu, a ne jen jako do jakéhosi doplňku. Jsou tu samozřejmě i dobrovolné hrobky, ale své mozkové závity u řešení hádanek budete muset zapojit i v rámci hlavní story.
Výzbroj
Zbraně má Lara stejné, jako v předchozích dílech. Pouze šípy zaznamenaly menší obměnu, a tak místo jedovatého plynu můžete vyrábět šípy s jedem, který vyvolá v nepřátelích strach. Takový nepřítel pak začne zuřivě střílet kolem sebe a zabíjet své kolegy. Oproti Rise už však nemusíte sbírat části zbraní, ze kterých se vám pak nový model zbraně odemkne. Prostě rovnou dostanete zbraň, kterou si pak v tábořišti můžete vylepšit.
V tábořišti si rovněž můžete vyměnit oblečení (některé vám nabídne i zajímavé bonusy). Nově si oblečení a vylepšení můžete i vyrábět a poskládat si horní a dolní část oděvu zvlášť.
Skilly jsou rozdělené do 3 větví (Seeker, Scavenger, Warrior) a je celkem jednoduché se v přehledu zorientovat. Vždy můžete aktivovat jen skill, který sousedí s již odemčeným skillem. Seeker skilly se hodí především k zvýraznění objektů v Survival instincts, Scavenger skilly vám pomůžou při prozkoumávání a plížení, a Warrior přinesou výhody v přestřelkách.
Atmosféra
Džungle je zpracována opravdu skvěle! Všude kolem vás je zeleň, můžete se krýt v trávě, šplhat na stromy, skákat po kamenech a zkoušet, kam všude se můžete dostat. Zvlášť s vypnutím bílé barvy zobrazující cestu je prozkoumávání velmi zábavné. Hra vám většinou dovolí vyskákat po kamenech někam, kam byste asi jít neměli. Občas Lara chvilku jakoby "padá vzduchem" na místě, ale vzápětí přistane na kameni a vy můžete pokračovat. Přijde mi to lepší, než neviditelná zeď.
Celý svět kolem vás žije! Ať to jsou opice, kapybary či broučci v džungli, nebo obyvatelé měst a vesnic. Všude je plno pohybu a prostředí tak vypadá přirozeně. Zároveň je okolní svět barevnější a jasnější, oproti zašedlým sněžným pláním v Rise je to krásná změna.
S některými lidmi v Paititi si můžete popovídat, jiní vám zadají vedlejší úkoly. Samotné Paititi se mění podle toho, kde zrovna v příběhu jste - události ve městě tak přímo reagují na dění ve hře.
I uživatelské rozhraní prošlo svým vývojem a více zapadá do celkové hry. Vše je krásně přehledné a vyskakovací hlášky vás neruší (třeba XP za sebraný artefakt či přečtený nápis). S tím souvisí i další změna - když seberete artefakt nebo nějaký zápisek v deníku, neotevře se vám obrazovka s detailem, jak tomu bylo u Rise, ale musíte si tyto informace zorbazit sami stisknutím tlačítka. Pokud vás tedy vedlejší příběhy a artefakty nezajímají, neruší vám hraní neustálé vyskakování obrazovky a pauzování hry.
Důležitým prvkem budujícím atmosféru je i hudba. Ta konečně dostala nějaký výraznější ráz a je součástí okolního světa. Tempo hudby se mění podle toho, kde zrovna jste, zda pouze běžíte mezi stromy, nebo bojujete. Celkově je hudba rozmanitější a různorodá, ne jako jedna stále se opakující melodie v Rise. Naopak mi tu chybí nějaký sjednocující prvek, který by se různými melodiemi proplétal. Nějaké main theme.
Občas se ale stane, že během cutscén v pozadí problikne světlo, nebo se najednou rozsvítí tam, kde byl doposud stín. Možná je tohle jedna z chyb, kterou opraví Day 1 patch, uvidíme. Každopádně to působí docela rušivě.
Lara
I samotná Lara prošla změnou. Je zkušenější, starší, odvážnější. Zároveň o sobě ale zapochybuje, když spustí apokalypsu a zaviní zaplavení města. Naštěstí už se nám ale autoři nesnaží vmést do tváře každé její utrpení, a tak tam, kde by Lara v dřívějších hrách hlasitě sténala a křičela, tady mlčí, nebo pronese pouze něco ve stylu Dammit. Svá zranění buď přejde, nebo si ránu pouze obváže a jde dál. Nečeká nás půlhodina klopýtání a skuhrání po každém větším zranění.
I model Lary se změnil. V tváři je víc "oplácanější", zakulacená. Ruce má svalnaté, namakané. Je vidět, že se na svou výpravu připravovala.
Během hry se několikrát rozohní a dokonce se pohádá s Jonahem. Už to není to tiché děvče, co na všechno kývne. Je rázná, tvrdohlavá, a je to na ní znát. Na druhou stranu ji uslyšíte i zavtípkovat a při rozhovorech s Jonahem během hry je příjemně lidská.
Finální verdikt
I když je celkový příběh Shadow of the Tomb Raider zajímavý, bohužel moc nezapadá do předchozích dílů. Motivace Trinity mi v rámci celé série přijde nelogická. Je vidět, že příběh psal někdo jiný, a že i za hratelností stojí jiný tým. Hra je opravdu zábavná a vrací se víc k původním Tomb Raiderům, hádankami, méně souboji, plaváním... Je dobře, že autoři vyslyšeli prosby fanoušků. Závěrečná scéna je skvělým zakončením trilogie, víc kvůli spoilerům neprozradím. Rozhodně vás hra nenechá chladnými - během hraní si pohraje s vašimi emocemi a finále to jen umocní.
Hru jsem dohrál do konce, ale určitě se k ní vrátím a posbírám vše, co jsem během prvního hraní minul. Vizuálně i hratelností se jedná o nejlepší díl trilogie, který zabaví na dlouhou dobu. Za sebe dávám 9/10.
PS: Pokud vás recenze zaujala, přijďte se zítra podívat na první stream. Začínáme v 18:00 na twitch.tv/ladycroftcz.
Další recenzi sepsal například Willy, tak si můžete přečíst i jeho pohled na hru.