Než se pustíme do tvorby vlastních levelů, je třeba se pořádně seznámit s prostředím editoru a základními funkcemi – to vše si nyní popíšeme.
Prostředí NGLE (verze 1.2.2.3)
Hlavní okno programu se dělí na několik částí, nyní si všechny popíšeme a zjistíme, co jak funguje.
Hlavní nabídka
· slouží k ovládání některých užitečných funkcí, otvírání/ukládání projektů atd.
- Project:
- Load – načtení již existujícího projektu (formát *.PRJ)
- Save – uložení stávajícího projektu (ve formátu *.PRJ)
- Output wad – vygeneruje ze stávajícího souboru soubor ve formátu *.wad
- Quit – ukončení programu
- Edit:
- Cut – zkopíruje vybranou (označenou) oblast
- Paste – vloží vybranou oblast
- Select all – vybere oblast celé místnosti
- Undo – vrací poslední akci
- Redo – opak „Undo“
- Features:
- Random floor up – náhodně zvedne vybrané sektory podlahy (POZOR nenavazující)
- Random floor down – náhodně sníží vybrané sektory podlahy (POZOR nenavazující)
- Random ceiling up – náhodně zvýší vybrané sektory stropu (POZOR nenavazující)
- Random ceiling down – náhodně sníží vybrané sektory stropu (POZOR nenavazující)
- Flatten floor – odstraní všechny šikmé plochy na podlaze (budou vodorovné)
- Flatten ceiling – odstraní všechny šikmé plochy na stropě (budou vodorovné)
- Average floor – srovná vybrané sektory na podlaze (průměrná výška)
- Average ceiling – srovná vybrané sektory na stropě (průměrná výška)
- Smooth floor – srovná vybrané sektory na podlaze, aby na sebe hladce navazovaly
- Smooth ceiling – srovná vybrané sektory na stropě, aby na sebe hladce navazovaly
- Room:
- Mirror – otočí horizontálně místnost
- Flip – otočí vertikálně místnost
- Rotate – otočí místnost o 90stupňů (!ale neotočí textury!)
- Place target – posune označené místo do středu okna (při zkoumání místnosti)
- Center – znovu vycentruje místnost (po použití Place target)
- Bound – upraví rozměry místnosti podle vybrané oblasti
- Copy – kopíruje zvolenou místnost nebo její část
- Split – rozdělení místnosti (z označené oblasti vytvoří novou místnost)
- Delete – vymaže místnost (pozor, nejde vrátit zpět!)
- Preview – slouží k 3D prohlížení vašeho projektu (ukončíte ESC)
- Flip map – vytvoří flipmapu
- Texture:
- Load TGA – načte texturový set
- Create floor triangular tex. – pokud máte trojúhelníkovou podlahu, doplní textury, aby navazovaly
- Create ceiling triangular tex. - pokud máte trojúhelníkový strop, doplní textury, aby navazovaly
- Load palette - ???
- Save palette - ???
- Remove unused tail infos - ???
- Substitute textures – prohození dvou textur v celém projektu
- Clear room – odstranění textur z celé místnosti
- Clear floor selected textures – odstranění textur z označeného úseku podlahy
- Clear ceiling selected textures – odstranění textur z označeného úseku stropu
- Check integrity textures - ???
- Effects:
- Camera – umístění kamery (např. po aktivování páky – ukáže na dveře)
- Fixed camera – umístění fixní kamery (kamera není za Larou, ale v určitém místě)
- Flyby camera – k vytvoření flyby sekvence (průlet kamery nějakou oblastí)
- Fog bulb – umístění mlhy (je potřeba aktivovat triggerem)
- Sink – umístění proudu do vody – Sink je místo, kam bude Lara tažena
- Sound – slouží k přehrání určitého zvuku
- Copy – kopíruje výše zmíněné efekty
- Paste – vloží kopírovaný efekt na nové místo
- Objects:
- Find object – slouží k nalezení objektu (přemístí pozici k objektu - i do jiné místnosti)
- Edit object – slouží k editaci objektu
- Place object – slouží k umístění objektu na vybraný sektor
- Move object – pro přesunutí objektu na jiné místo (klikni na daný sektor)
- Change object – zamění vybraný objekt za jiný, vámi zvolený
- Delete object – odstraní objekt z místnosti
- Load objels – načte WAD soubor (soubor s objekty)
- ScreenShots
- Full screen – vytvoří screenshot celého editoru
- 2D panel – vytvoří screenshot 2D panelu
- 3D panel – vytvoří screenshot 3D panelu
- Preview zone – vytvoří screenshot preview zony
- Preview zone (RGB) – vytvoří screenshot preview zony v režimu RGB
- Texture zone – vytvoří screenshot texturové zóny (panelu)
- Info room panel – vytvoří screenshot Inko panelu
- Light panel – vytvoří screenshot light panelu (stínování)
- Shapes
- Smooth Slope Floor – vytvoří na podlaze nakloněnou rovinu (označit směr šipkami)
- Stepped Slope Floor – vytvoří na podlaze schody (označit směr šipkami)
- Smooth Slope Celiling – vytvoří na stropě nakloněnou rovinu (označit směr šipkami)
- Stepped Slope Ceiling – vytvoří na stropě schody (označit směr šipkami)
- Random Smooth Floor Up – náhodně zvlní podlahu směrem nahoru (navazující)
- Random Smooth Floor Down – náhodně zvlní podlahu směrem dolů (navazující)
- Random Smooth Ceiling Up – náhodně zvlní strop směrem nahoru (navazující)
- Random Smooth Ceiling Down – náhodně zvlní strop směrem dolů (navazující)
- Set Random Smooth Parameters – přepne do nastavení
- (možnost zvolit rychlost otáčení, výšku náhodného zvlnění, a další)
- Pyramid Floor – v označené oblasti zvedne podlahu do tvaru pyramidy
- Inverse Pyramid Floor – v označené oblasti sníží podlahu do tvaru pyramidy
- Pyramid Ceiling – v označené oblasti zvedne strop do tvaru pyramidy
- Inverse Pyramid Ceiling – v označené oblasti sníží podlahu do tvaru pyramidy
- Bend Floor – vypoulení podlahy směrem nahoru (potřeba šipky)
- Inverse Bend Floor – vypoulení podlahy směrem dolů (potřeba šipky)
- Bend Ceiling – vypoulení stropu směrem nahoru (potřeba šipky)
- Inverse Bend Ceiling – vypoulení stropu směrem dolů (potřeba šipky)
- Dome Floor – vytvoří „kopuli“ na podlaze (potřeba označit čtverec, např 4x4 sektory)
- Inverse Dome Floor – vytvoří invertovanou „kopuli“ na podlaze (označit čtverec)
- Dome Ceiling – vytvoří „kopuli“ na stropě (potřeba označit čtverec, např 4x4 sektory)
- Inverse Dome Ceiling – vytvoří invertovanou „kopuli“ na stropě (označit čtverec)
- Grid Selected Walls – na označené zdi vytvoří sektory po 4 klicích (pro texturování)
- Grid All Walls – na všech zdích vytvoří sektory po 4 klicích (pro texturování)
- Remove Editing From Selection – z vybrané oblasti odstraní veškerou geometrii
- Remove All Grid – odstraní sektory na zdích
- Help
- Info about project – zobrazí cestu k souborům WAD (objekty) a TGA (textury)
- Keyboard Commands – zobrazí klávesové zkratky (velmi dobré se některé naučit)
- Object IDs for TREP - ???
- Check for updates – zkontroluje, zda je k dispozici novější verze (odkaz na net)
- About NGLE – informace o editoru (autor + kontakt, verze editoru)
- Default Level Editor Help – nápověda k TRLE editoru
- NGLE Help – nápověda k NGLE editoru (potřeba nejprve stáhnout)
- Revised Level Editor Help – další nápověda k editoru (potřeba stáhnout)
2D náhled
Slouží k základní orientaci v místnosti. Máte zde přehled o rozměrech místnosti, triggerech, propojeních místností atd. Pohled je shora, na horním okraji máme sever, dole jih, vpravo východ, vlevo západ. Všechny důležité věci poznáte podle barev:
- modrá: podlaha
- zelená: zeď
- černá: dveře (propojení)
- fialová: trigger
Dále zde poznáte např. šplhací zeď, a rozhodně 2D mapu využijete při propojování místností.
Základní práce s místností
Zde naleznete mnoho nástrojů pro editaci místností.
Název místnosti – po kliknutí lze editovat.
F – slouží pro flipmapy
O – venkovní místnost (foukání větru atd.)
Normal/Water/Snow/Rain/Q-Sand – přepíná typ místnosti (normální/voda/sníh/déšť/tekutý písek). Hned za tímto tlačítkem se nachází box s číslem, kde zadáte intenzitu (sněhu, deště, vln).
DMG – v takto označené místnosti bude Laře ubývat život (např. otrávený vzduch)
Cold – Při dýchání se u Lařiných úst bude srážet pára, pokud takto označíte místnost s vodou, bude Laře ubývat ve vodě život
NL – nepoužito (dle ofic. TRLE manuálu)
R – reflection (odrazy, např. nad vodou)
M – mlha + nastavení intenzity
Select – otevře tabulku s výběrem místnosti
Bound – upraví rozměry místnosti podle vybrané oblasti
Copy – zkopíruje vybranou místnost nebo její část
Split – rozdělení místnosti (z označené oblasti vytvoří novou místnost)
Delete – vymaže místnost (pozor, nejde vrátit zpět!)
Flip Map – slouží k vytvoření flipmapy
New up /New down – nová místnost nahoru/dolů (nastavíte pouze výšku nové místnosti)
New tunnel room – vytvoří novou menší místnost (potřeba označit sektory na zdi/podlaze/stropě)
Small room/Medium room/Large room/Pipe/Outside – nastavení typu místnosti
Ceiling [ + ][ - ] zvyšuje/snižuje označenou oblast stropu
Floor [ + ][ - ] zvyšuje/snižuje označenou oblast podlahy
Room [ + ][ - ]zvyšuje/snižuje celou místnost
L – připevní místnost na určité místo na mapě (nemůžete ji ve 2D mapě přesunout)
Climb – slouží k vytvoření šplhacích zdí (orientace dle 2D mapy)
B – značka pro „clockwork beetle“
T – slouží pro označení Trigger triggereru
Floor – změní označené zdi na podlahu
Wall – změní označenou podlahu na zeď
Door – vytvoří propojení mezi místnostmi (horizontální/vertikální)
Box – ohraničení, přes které nemohou projít nepřátelé
Death – zabije Laru
Monkey – pro ručkování po stropě
Trigger – slouží k nastavení triggerů
Place object – umístění vybraného objektu do místnosti (nejprve klik na tlačítko, pak do místnosti)
Move Lara here – přemístí objekt Lara na sektor (nejprve klik na tlačítko, poté ne vybraný sektor)
Výběr objektu – buď můžete vybírat šipkami, nebo ze seznamu
Object tint – stínování označeného objektu v místnosti (RGB)
V2D Map – složí k přepnutí do 2D pohledu (ze strany, ne seshora)
South/West/North/East – přepínání pohledů ze strany
Play – uloží projekt, vygeneruje *.wad soubor a spustí hru (bez zavření NGLE)
Exit & Play – uloží projekt, vygeneruje *.wad soubor a spustí hru (ukončí NGLE)
Hide objects – skryje všechny objekty v projektu (vhodné při texturování)
! POZOR ! – nezapomenout poté vypnout, pokud vygenerujete wad se skrytými objekty, všechny se vymažou
Advanced search – pokročilé vyhledávání objektů
Trigger -> object – označte sektor triggeru a poté klikněte, editor vám ukáže objekt, ke kterému
příslušný trigger patří
Object -> Trigger – označte objekt a poté klikněte, editor vám zvýrazní trigger, který se daného objektu týká
Stínování a osvětlování
V tomto panelu upravujeme celkové nasvětlení místnosti, můžeme přidávat zdroje světla a stínů, upravovat jejich barvy a přidávat slunce do jednotlivých místností.
S tímto panelem ještě souvisí Paleta barev, která se však nachází jinde a bude popsána dále.
Lightning – toto tlačítko je potřeba aktivovat pro úpravu osvětlení v dané místnosti
Ambience – upravuje barvu základního nasvětlení místnosti
X, Y – lze upravovat pouze u Sun, Spot – úhel dopadu světla
Len – lze upravovat pouze u Sun, Spot – „délka“ světla
Cut – lze upravovat pouze u Sun, Spot – prostor, který dané světlo „vysekne“ (osvítí)
Int – nastavuje intenzitu světla / stínu
Out – nastavuje rozsah světla (jak daleko dosvítí)
In – nastavuje také rozsah a intenzitu (zářivost)
Colour – slouží pro nastavení barvy světla / stínu / slunce / spotu
Light – tímto tlačítkem přidáte světlo do místnosti (žárovku, světelný zdroj)
Shadow – tímto tlačítkem přidáte stín do místnosti
Sun – tímto přidáte objekt Slunce (v každé místnosti může být jen 1 slunce)
Spot – pro přidání světla, které svítí určitým směrem – šikmý kužel světla atd
Effect –
Copy – pro zkopírování vybraného světelného objektu v místnosti
Paste – pro vložení kopírovaného objektu na nové místo
2D / 3D náhled
V tomto okně tvoříte většinu levelu – od geometrie, přes vkládání objektů, po texturování a následné stínování. To, co zde vidíte, se mění podle toho, v jakém režimu se nacházíte.
Obrázek 1 – 2D náhled na projekt Obrázek 2 – Režim úpravy geometrie
Obrázek 3 – Režim texturování Obrázek 4 – Režim stínování
Obrázek 1 zobrazuje 2D náhled na projekt a všechny jeho místnosti. Zezačátku může být trochu složité se zde orientovat. Vidíte zde, jak na sebe jednotlivé místnosti navazují a kliknutím na jakoukoliv místnost se do ní přepnete.
Obrázek 2 zobrazuje režim úpravy geometrie a přidávání objektů. V tomto režimu budete pracovat nejčastěji. Na Obrázku 3 vidíte stejnou místnost v režimu texturování a na Obrázku 4 je daná místnost v režimu nasvětlování a stínování.
Panel s tlačítky
Tento panel se nachází přímo pod 3D náhledem a zajišťuje velké množství funkcí, na které se blíže podíváme v následujícím popisu.
2D map – přepíná náhled mezi 3D a 2D pohledem na projekt / místnost
Face Edit – tímto tlačítkem zapnete / vypnete texturovací režim (přidávání textur)
Draw Doors – pomocí tohoto tlačítka uvidíte v 3D náhledu sousední místnosti (vhodné u texturování)
Preview – vygeneruje, jak přibližně bude místnost vypadat ve hře (ukončíte stisknutím Esc)
Colour Addition - ???
Transparent – používá se v režimu texturování, pro vytvoření průhledné textury
Double Sided – používá se v režimu texturování, pro otextování obou stran najednou (např. u vody)
No Collision – pro propojení místností se zkoseným (úhlopříčným) otvorem přes sektor
Toggle Opacity - používá se na dveře mezi místnostmi, aby bylo možné je otexturovat (dveřmi nejlze procházet)
Toggle Opacity 2 – používá se na dveře mezi místnostmi, aby bylo možné je otexturovat (dveřmi lze procházet)
Undo – pro vrácení poslední akce (pokud se překliknete a uděláte nějakou chybu)
Redo – pro opakování vrácené akce (pokud zjistíte, že to vlastně chyba nebyla)
Select All – vybere všechny sektory v místnosti / celou místnost
Cut – pro odstranění nějakého předmětu z místnosti
Paste – pro vložení odstraněného předmětu na nové místo
Texture Floor – vybranou texturou otexturuje všechny sektory na podlaze
Texture Ceiling – vybranou texturou otexturuje všechny sektory na stropě
Texture Walls – vybranou texturou otexturuje všechny sektory na zdech
Load Texture Snds – pro načtení zvuků textur (Lařiny kroky zní jinak na trávě a na betonu, sněhu…)
Save Texture Snds – pro uložení zvuků textur
Load Project – pro načtení dříve uloženého projektu
Save Project – pro uložení projektu
Load TGA – pro načtení textur do panelu textur
Last Projects – zobrazí naposledy otevřené projekty a jejich umístění – lze je kliknutím načíst
Refresh – pro obnovení 3D náhledu (např. pokud se něco zobrazuje špatně)
Bilinear – změní způsob vykreslování v 3D okně – vyhlazování hran, má vliv jen na pomalejší PC
Backup Project – mi napíše jen NO FILE LOADED
Big Texture – pokud používáte velké textury (128*128) – vybírá textury po 4 menších
Rotate Object – pro otáčení vloženého objektu v místnosti
Go back old room – přepne do místnosti, kterou jste upravovali před místností aktuální
Info panel a Paleta barev
Vespod pod tlačítky se nachází dva neméně důležité panely. Nahoře vidíme informace o aktuální místnosti, jako je velikost, souřadnice, výška, počet objektů v místnosti atd. Pod tím se nachází paleta barev, která se používá k rychlejšímu stínování (má i nějaká speciální využití, která popíši dále v návodu, až na dané případy narazíme).
Panel s texturami
Panel s texturami, jak již název napovídá, obsahuje všechny textury, které v levelu můžete použít. Pro použití stačí texturu označit kliknutím, a poté kliknout v 3D okně na sektor, kde chcete danou texturu aplikovat.
Pro zvolení části textury (např. její poloviny, pokud máte na zdi sektor o výšce 2 kliků) podržte pravé tlačítko myši a tažením vyberte oblast.
Pokud používáte HD textury (128*128), je potřeba mít zapnuté tlačítko Big Texture. V takovém případě se bude vždy vybírat textura 4x větší (čtverec 2*2 normální textury).
Pro použit velkých textur je rovněž potřeba mít konvertovaný Váš projekt přes NG center.
Animation range – pomocí tohoto tlačítka můžete vytvořit animované textury (voda, vodopád…). Je nutné, aby jednotlivé snímky animace byly za sebou (jak vidíte u mé textury vody).
Texture Sound – nastavuje zvuky textur, když na ně Lara šlápne (kov, sníh, písek…)
Bližší techniky si u obojího popíšeme až v jednotlivých fázích tvorby.