Indiana Jones se vrací na herní obrazovky po více jak 15 letech, a pokud nepočítáme LEGO hry, tak od posledního Indyho herního dobrodružství uběhlo přes 20 let. Jak se herní návrat neohroženého archeologa vyzbrojeného bičem povedl?
Úvodní tutorial hry nás zavede do džungle, kde si odehrajeme filmovou scénku z Dobyvatelů ztracené archy. Hrobka plná pastí, zlatý artefakt, který Indy vymění za pytel s pískem, a následně obří valící se balvan. Celá tato část je téměř 1:1 totožná s filmem a skvěle vás vtáhne do atmosféry.
I v dalších lokacích se můžete těšit na easter eggy a narážky na Indyho filmová dobrodružství a postavy, se kterými se setkal. Nejvíce jich je samozřejmě v Indyho pracovně v Marshall College, kam vás hra zavede hned po úvodní scénce v džungli.
Chování Indyho i jeho vzhled je on-point, vtipné hlášky, občasná nemotornost, ale i jednotlivé lokace a hrobky - vše zapadá do vesmíru Indiana Jonese. Nejedná se tedy jen o hru inspirovanou filmem, která ve výsledku není věrohodná. Cestování do nových lokací během cutscén taky vypadá jako ve filmech, kdy na mapě jede červená čárka a vidíte třeba letět letadlo nebo plout loď s danou čárou.
Atmosféra
Jak už jsem zmínil, atmosféra skvěle zapadá do univerza Indiana Jonese a vše působí věrohodně. To ještě více podtrhuje opravdu nádherná grafika a krásná hudba. Veškeré lokace působí živě.
Například hned v úvodu v džungli jsem fakt žasl. Při vydání Shadow of the Tomb Raider jsem si říkal, jak je tamní džungle krásná. Když to porovnám s Indym, tak teda žádná sláva, Indy vítězí na plné čáře. Jasně, mezi hrami je celkem velký časový rozdíl. Takže za sebe jen doufám, že lokace v novém Tomb Raideru budou stejně pěkné, jako jsou ty v Indym.
Příběh a lokace
Příběh se točí okolo "Great circle" (Velkého kruhu) - série starověkých monumentů, které když se spojí, vytvoří obří kruh kolem celé země. Tyto monumenty hlídá tajemný řád Nephilim (připomíná vám to něco? :) ), který spolupracuje s katolickou církví. Ten, kdo aktivuje Velký kruh, by měl získat nadpřirozenou sílu. Tu pro sebe jako vždy chtějí získat nacisté, a Indy se jim v tom snaží zabránit. Je ve vašich rukou zjistit, kde se jednotlivé indicie a artefakty skrývají, a získat je dřív, než hlavní záporák.
Krom již zmíněného úvodu v džungli v Jižní Americe a Indyho pracovny v Marshall College navštívíme Vatikán a hrobky pod tímto městem. Dále nás cesta zavede do Egypta, kde se mimo jiné podíváme i do jedné z pyramid. Následují zasněžené Himaláje, Shanghai v Číně, Sukhotai v Thajsku, kde bude naším hlavním dopravním prostředkem loď, a finále se odehraje v Ziguratu Ur v Iráku. O rozmanité lokace tak není nouze, a nemusíte se bát, že by hra byla jednotvárná. Každá lokace má svá specifika. Někde vás čekají projížďky na lodi, jinde budete střílet nepřátele z letadla.
Ovládání a kamera
Většina hry je z pohledu první osoby, na což jsem si musel zvykat. Zezačátku mi to moc nesedlo, zvlášť při běhu nebo skocích. Zároveň je zvláštní, že třeba při lezení na laně, žebříku, nebo houpání na biči se kamera přepne do třetí osoby. Ale stačí chvilku hrát a člověk si zvykne.
Souboje jsou řešeny skvěle. Můžete popadnout cokoliv, co naleznete - koště, kytaru, rýč, kladivo.... a tím majznout nepřátele po hlavě (nebo někde jinde). Každá zbraň má určitou pevnost, a tak se po pár úderech rozbije. Nemusíte se ale bát, předmětů je v okolí hodně.
Samozřejmě máte k dispozici Indyho bič a pistoli. Tu ale použijte jen v krajních případech, většinou hlasité výstřely přilákají velké množství nepřátel, a nábojů máte omezené množství. Vyplatí se tedy plížení a tichá likvidace nepřátel.
Systém vylepšování
Ve hře nemáte klasický levelovací systém. Musíte hledat knížky, pomocí kterých si odemykáte skilly. Každou knížku ještě musíte "odemknout" pomocí bodů, aby se Indy daný skill naučil. Pokud si tedy chcete vylepšit sílu, zdraví, nebo třeba počet nábojů či obvazů, které u sebe můžete mít, musíte každou lokaci pečlivě prohledat, abyste našli co nejvíce knížek s vylepšením.
Další zajímavostí je systém zdraví. Máte klasické životy, dále štíty a staminu. Pokud se potřebujete vyléčit, použijete obvaz. Pro doplnění štítů využijete pečivo, které můžete v každém levelu nalézt. A pro vyšší staminu pak sníte nějaké ovoce. V každé lokalitě je pak pečivo a ovoce jiné, které je pro danou lokalitu typické. Je to drobnost, ale hrozně se mi to líbilo. Trošku mi to připadá jak vylepšený systém z Angel of Darkness, kde si Lara měla u herbalisty kupovat bylinky, a zároveň si zvyšovala sílu ("I'm not strong enough").
Takto propracovaný systém jsem vůbec nečekal, zvlášť když jsem v minulosti hrál Indiana Jones and the Emperor's Tomb. Čekal jsem víceměné podobnou hru, jen v lepší grafice. Musím ale říct, že si vývojáři dali opravdu hodně práce, a výsledek je super.
Hádanky
V první velké lokaci (Vatikán) hádanek není moc. Ale nebojte se, ono se to rozjede. Můžete si nastavit obtížnost, jestli chcete od Indyho rady, nebo ne. Zároveň můžete získat rady i pomocí fotoaparátu. Já jsem hrál bez rad a musím říct, že párkrát jsem se trochu zasekl, některé hádanky umí potrápit.
Jindy máte nepřátele, které nemůžete zabít, a tak je musíte odhánět pomocí louče, a během toho něco řešit. Nebudu lhát, bylo to stresové. Ale super!
V každé lokaci máte hlavní úkol, a pak spoustu vedlejších (Fieldworks). Zároveň můžete hledat spoustu dokumentů (některé z nich mohou taky spustit vedlejší quest), artefakty, řešit Mysteries, či hledat lahvičky s medicínou (které neslouží k léčení, ale můžete je vyměnit za knížky se skilly).
Hra tedy opravdu odměňuje prozkoumávání každé lokace. Pokud chcete s hledáním artefaktů a dokumentů trochu pomoci, můžete si koupit mapu s označením všech míst, kde se něco ukrývá. Ale zadarmo to nebude :)
Finální verdikt
Hra je opravdu neskutečně propracovaná. Systém vylepšování, prozkoumávání, hádanky, souboje... Nečekal jsem, že všechno bude tak super. I na ten pohled z první osoby jsem si zvykl.
Jedinou výtku mám k tomu, že když držím zbraň (například lopatu) v ruce a třeba použiju klíč, abych odemkl dveře, tak Indy zbraň pustí. To samé když šplhám po žebříku nebo vykonávám téměř jakoukoliv akci. Musím si tedy pořád pamatovat, že musím ihned po akci zbraň sebrat, nebo o ni přijdu.
Zatím jsem odehrál hlavní příběh, ale těším se na návrat do všech lokací, vyřešení dalších vedlejších questů a nalezení všech artefaktů. Hraní mě neskutečně bavilo, a mlátit nácky obřím kladivem po hlavě je jen přidaný bonus.
Hru můžu opravdu doporučit, za mě je to jednoznačně 10/10. Skvělá zábava, hádanky, souboje, a atmosféra jako z filmů. Už se těším na plánované DLC.