Recenze filmu

V pátek 16.3. jsme se společně s fanoušky vydali do kina zhlédnout nový film Tomb Raider. Každý za sebe jsme shrnuli své pocity a sepsali krátkou recenzi. Jaký je film v porovnání s hrou? A jaká byla Alicia Vikander v roli Lary Croft?

V každé recenzi jsou označené části se spoilery, nemusíte se tedy bát, že bychom vám omylem něco vyzradili, pokud jste film ještě neviděli.

Arakanga

Nový Tomb Raider film! Tolik let po druhém filmu s Angelinou Jolie, po mnoha promo fotkách (a promo plakátu, který sklidil výsměch kvůli žirafímu krku nešťastné Alicie Vikander, která se stala obětí zlovůle grafiků) a ukázkách jsme se konečně dočkali. Měla jsem od pátku, kdy jsme film ve skupince adminů a návštěvníků LadyCroft.cz viděli, docela dost času zvážit pro a proti. Takže jaký vlastně ten film je?

Na úvod bych ráda uvedla, že jsem se úspěšně vyhnula hype kolem filmu. Zatímco hratelnost nových Tomb Raider dílů se mi zamlouvá, hodně (a často) kritizuji scénář, příběh a předvídatelné, ploché postavy. Přestože mám velmi ráda Alicii Vikander, k celému „reboot“ filmu jsem přistupovala s mírným despektem, protože jsem očekávala, že bude oplývat stejnými nešvary, jako Tomb Raider z roku 2013 a Rise of the Tomb Raider. A světe div se...on mě ten film i docela bavil. I když pochybuji, že mi to po přečtení tohoto článku budete věřit. Já se prostě ve všem moc nimrám.

Lara se drží nejnovějšího pojetí, čili tu máme velmi mladou dívku (poprvé, co jsem fanouškem této série, je Lara mladší než já. Úplně nevím, jak se s tím faktem vyrovnat), která se potýká s traumatem způsobeným tím, že její otec beze stopy zmizel. K archeologii ještě ani nepřičichla, nešla na vysokou, nic. Má finanční problémy, které by se daly snadno vyřešit, kdyby nechala prohlásit svého otce za mrtvého. Jenže přesně to Lara nechce. A pak se k ní dostane krabička, kterou jí nechal Richard Croft v závěti...

Už v této části je krásně vidět, že ač byly z mnohých stran výhrady vůči obsazení Vikander jako Lary Croft, byly zcela liché. Lara je dobrodružná, svobodomyslná a tvrdohlavá, ale její představitelka je schopná ukázat mnohem víc- drobné emoce, strach, smutek...a to vše bez přehrávaného vřeštění, které je příznačné pro Camillu Luddington. Alicia Vikander uchopila postavu Lary za správný konec: ukazuje city, ale nesnaží se je divákům omlátit o hlavu. Její bolest je oproti projevům bolesti ve hrách uvěřitelná. Zkrátka proti hlavní představitelce nemohu namítat zcela nic. Stejně tak jsem neviděla jediný rušivý herecký výkon i u ostatních postav. Za to jim všem tleskám.

A teď to horší.

Zobrazit spoiler

Nechci ale znít zcela negativně, i když tak určitě předchozí odstavce zněly. Pokud jste fanoušky rebootu série Tomb Raider, tento film vám rozhodně má co nabídnout. Sem tam vtipné hlášky, příjemné zasazení, hezké akční scény, výborný výkon Vikander a návrat do hrobek v závěru filmu, to vše se mi velmi líbilo. Nebýt výše zmíněných neduhů, odcházela bych nejspíš se zcela kladnými pocity. Takhle i přes drobnou rozmrzelost s nadějí koukám po pokračování filmu, kde se snad postava Lary více rozvine a půjde vlastní cestou. I kdyby vás ale zrovna nové pojetí TR neoslovilo, dejte tomuto filmu šanci. Rozhodně nijak neurazí a třeba i trochu nadchne.

Pablo

Je to již dva dny od chvíle, kdy jsem viděl film a mezitím jsme se ještě stihli sejít v čajovně, abychom některé aspekty tohoto snímku probrali, a díky nimž jsem si uvědomil další věci, kterých jsem si na první zhlédnutí nevšiml. Rovnou říkám, že jsem šel do kina pln skepticismu. První trailer mě za Boha nepřesvědčil a říkal jsem si: „hmm, tak takhle teda vážně ne.“ Druhý trailer už byl o něco lepší a hlavně obsahoval tu hezkou předělávku písně Survivor. Další věc, se kterou jsem měl obrovský problém už od počátku, je herečka Alicia Vikander. Ona na mě prostě nepůsobí jako žena, která by mohla být tímhle druhem hrdinky “Not that kind of Croft“. Působí křehce, drobně. Neočekáváte od ní to, co od naší Lary.  Pořád jsem si ale opakoval, neměj předsudky. Třeba tě to mile překvapí. A víte co? Kupodivu mě to překvapilo. Upozorňuji, že následující odstavce budou obsahovat spoilery. Kdo tedy ještě neviděl, možná ať nečte.

Film bych označil jako takovou kombinaci her Tomb Raideru 2013 a Rise. Řeknete si, pokud jsem hrál hry, může mě snímek něčím překvapit? Odpověď je: Ano, může. Mimo všechny nám známá témata ze hry se režiséru Roaru Uthaugovi přece jen podařilo zakomponovat několik vlastních, originálních prvků. Je to dobře? To je spíš na názoru každého z nás. Za mě tak půl na půl. Ale začněme hezky od počátku.

Zobrazit spoiler

Vytvořit film podle počítačové hry není jednoduché, a jak víme z minulosti, téměř nikdy se to nevydaří. Tento “filmový žánr“ je většinou velmi špatný (BloodRayne, Resident Evil, Doom , Need for speed aj. Schválně se chci vyhýbat původním TR filmům), což se ale naštěstí nedá říct o posledním zpracování Tomb Raidera. Tvůrci se evidentně rozhodli pojat film z několika úhlů. Lara jako osobnost, ostrov ze hry, prvek přežití (příliš krátký), film jako hra a pár vlastních originálních zvratů. Přitom dali hráčům požitek z toho, co dobře znali, ale i z toho, co pro ně bylo nové. Alicia Vikander předvedla skvělý herecký výkon. Nebyla jen tou ufňukanou Larou z roku 2013, ale snažila se tam přece jen hodit něco málo z té původní Core Lary. Pro mě tedy byla příjemným překvapením. I tak si ale myslím, že film nijak nevyčnívá z průměru dnešní tvorby svou kvalitou, či originalitou. Zajímalo by mě však, jaký by byl můj názor, kdybych nebyl fanouškem série. Zdálo by se mi to lepší? Horší? Těžko říct. Za mě má film příjemných 70%

constantine

V pátek jsme společně s fanoušky vyrazili na promítání filmu Tomb Raider. Musím říct, že jsem byl příjemně natěšený, protože se mi oba trailery líbily. Ukazovaly mix akce, hádanek, pastí, soubojů… prostě vše, co hra Tomb Raider 2013 obsahovala (a možná i víc těch hádanek, než bylo ve hře, zvlášť v druhém traileru).

Trochu mne znervózňovala absence spousty postav ze hry, ale chápal jsem, že by pro ně ve filmu nebyl moc prostor. O to víc mne pak zajímalo, co si pro film vymyslí a jak se se vším poperou.

Zobrazit spoiler

Abych to shrnul - Tomb Raider je zajímavý akční film, dle mého dost povedený. Dokáže nabídnout napětí a zábavu jak pro TR fanoušky, tak pro úplné nováčky. Některé změny oproti hře mne mrzí, ale z hlediska pospojitosti filmu je chápu. Alicia je skvělá a uvěřitelná Lara a i ostatní postavy ukázaly skvělé herecké výkony.

Jediné, co mne mrzelo trochu víc, je poměr času stráveného v hrobce oproti zbytku filmu. Třeba bych zkrátil Londýn a přidal další pasáž do hrobky. Přeci jen se jedná o Tomb Raider. Na druhou stranu musel být příběh mladičké Lary nějak uveden a třeba se více hrobek dočkáme ve filmovém pokračování. Za sebe dávám 75%.