I když už je Halloween pryč a začíná táhnout na Vánoce, pro některé z nás děsivé období nekončí. Zatímco mnozí již rozvěšují ozdoby a světýlka, já si pro vás vybrala sérii levelů, která vypadal atmosféricky a děsivě. Je dlouhá a náročná, ale i tak myslím, že vás na Into the Realm of Eternal Darkness zvládnu nalákat.
Pár základních informací předem: Into the Realm of Eternal Darkness není jen jeden level, jedná se o celou sérii levelů založenou na prvním dílu Tomb Raideru. Co to znamená pro hráče? Zapomeňte na skrčení, sprint, ručkování kolem rohů, Lara skutečně umí jen svoje základy. Novější pohyby ve hře sice nepotřebujete, ale u soubojů s černobílými monstry jsem často s láskou vzpomínala na otočku ve vzduchu.
Druhý poznatek je, že tato série není záležitostí krátkou. Videonávod, který jsem občas konzultovala, ukazuje herní čas alespoň čtyři a půl hodiny. Jenže pokud se nějaký člověk, možná třeba já, zamotá v druhém levelu a poletuje po něm zmateně jak lesní včela, herní doba se skutečně protáhne. Proto s tím prosím počítejte, protože já jsem to neudělala (i když level je na TRLE.net identifikován jako challenging a very long, někdo tu nečte...). Pokud tuhle sérii začnete, tak u ní taky nějakou dobu zůstanete.
Co nás tedy čeká? Lara pod svým panstvím slyší nějaké prapodivné zvuky, rozhodne se je tedy řádně prozkoumat. První level se odehrává v Croft Manor a přilehlých pozemcích (kryptách?) v noci, Lara je tu sama, čas ubíhá a hráč začíná tušit, že je něco velmi špatně. Zde bych ráda zmínila, že za branou Croft Manor se nachází nečekaný návštěvník, kterého můžete vidět na jednom ze screenshotů. Nebojte se, nekouše :)
Postupně se propracujeme do dolů pod panstvím (ano, už víme, kam Winston chodí na druhou směnu). Tam už začíná být jasné, že je potřeba Lařina zásahu, protože místní havěť nejen že přerostla, ale určitě do anglického venkova nepatří. Podezřele se podobá Natliným mutantům, ale naše oblíbená zloduška je v tom tentokrát nevinně. Lařina cesta totiž vede dál, do zcela jiné dimenze, do které se jí přímo pod panstvím otevřel portál.
Právě tato jiná dimenze mě na hraní nalákala. Původně jsem se divila, proč autor změnil barevné schéma Lařina obleku, teď už ale rozumím. V dimenzi věčné temnoty totiž většina předmětů ztrácí barvu. Nevěříte? I oheň je černobílý! Jediné barvy, které zahlédneme (až na pár obrazů), jsou zlatá, červená a fialová. Autorovi patří obrovská chvála za vizuální stránku, je neskutečně působivá.
Vlastně celá série je dechberoucí. Level design je zajímavý, má spoustu inovativních i klasických hádanek. Máte rádi doppelgänger z jedničky? Dočkáte se jí. Co smrtící diskotéku od u Thora? Máme, zařídíme, a ještě k ní zadarmo přihodíme propast. A co třeba pohyb po šachovnici jen pomocí zakreslených čísel a šachových figur? Tato série vás nepřestane ani v jednom levelu překvapovat. Za zmínku stojí sviňárnička ve čtvrtém levelu, kde Lara vidí proběhnout monstrum, ale ono nakonec nikde není, tak si Lara zaběhne do kuchyně, kde hoří oheň. Spustí páku, sleze z bedny...a monstrum se přiřítí a hodí ji do toho ohně. Možná jsem jen nešikovná, možná to byla krásná shoda náhod, ale já věřím, že to byl ošklivý, zlý, nepěkný úmysl.
Pasti se s vámi nemazlí - podvodní ozubené sklapávací dveře, vy mrchy jedny - a časovky rozhodně nedávají Laře moc času na obdivování okolí. Autor mě ale velmi potěšil tím, že časovky vždy jasně vyznačil texturou s přesýpacími hodinami. Vždycky tak víte, že si máte hru uložit. Časované hupsání po plošinkách s ohněm mne také stálo mnoho nahrávání. Obecně vyšší obtížnost na vás ale nevyskočí jen tak ze začátku, hra vám dá šanci se trochu rozcvičit v panství, takže když na vás začnou vyskakovat první krysy a netopýři, už byste měli mít ovládání jedničky zopakované.
Vypíchnout musím i zvukovou stránku. Hudba v panství není příliš výrazná, je ale velmi znepokojivá. Relativní ticho, které přerušují jen zvuky pastí nebo monster, jen umocňuje tísnivou atmosféru celé série. Dočkáme se i dabovaných částí, zde ale nejsem úplně nadšená. Dabing totiž zní úplně přesně jako Shelley Blond. Samozřejmě její podání Lary miluji, bohužel ale pro tento level byla použita generativní AI. Pochybuji, že Shelley mapování a použití svého hlasu schválila, navíc ani není zmíněna v poděkování, zkrátka že hlas byl vygenerován AI. To mě skutečně zklamalo a doufám, že nepůjde o častý trend mezi autory, Shelley si to nezaslouží. Pokud je někde vyjádření, že využití svého hlasu takto schvaluje, samozřejmě článek opravím, v současnosti si ale ničeho takového nejsem vědomá.
Co tedy závěrem k této sérii? Je to vlastně plnohodnotná kratší hra. Rozhodně nejde o krátké nebo jednoduché hraní, série vám dá skutečně zabrat. Až na pachuť, kterou ponechal dabing, se na tuto hru ohlížím s kladnými pocity. Mám radost, že se konečně dočkáváme víc levelů, které nejsou (jako původní TRLE) z enginu Tomb Raider: The Last Revelation. Příběh hry, který zde nechci vyzradit, je dostatečně zajímavý, aby vás u ní udržel. A možná na konci získáme nějaký další artefakt, který Lara vystaví ve své trofejové místnosti.
Level si můžete stáhnout ZDE.